Ahlak, kişinin
uyması gereken toplum içindeki davranış biçimleri ve kurallar bütünüdür. Etik,
bir ahlak felsefesi alanıdır. Ahlakın bilgilerini verir. Etik evrensel, ahlak
toplumsaldır.
Annemarie Pieper’in
tanımına göre “Felsefenin bir disiplini olan etik, kendini ahlaki eylemin
bilimi olarak anlar. Ahlakilik kavramını temellendirmek üzere insan pratiğini,
mevcut ahlakilik koşulları açısından araştırır. Burada ahlakilik, bir eylemi
ahlaki açıdan iyi bir eylem olarak tanımlamayı mümkün kılan niteliği ifade
eder.” (1)
Bir durumun
etik sorunlar içerdiğini saptamak ve çözümü yönünde bir karar vermek üzere
nasıl bir davranış yolu izlenmelidir?
Kallmann ve
Grillo, ayrıntılı olarak irdeledikleri etik analiz ve karar verme işlemini dört
ana başlık altında adımlandırmışlardır. Birincisi;
durumu anlama, ikincisi etik açmazları belirleme, üçüncüsü sonuçları, zarar
gören hak ve görevleri saptama ve Kant’ın kategorik zorunluluğuna göre durumun
analizini yapma, dördüncüsü ise etik bir karar vererek bunu uygulama planına
ilişkindir.
Benzer bir
analiz Kenneth ve Jane Lavdon tarafından şu adımlar izlenerek yapılmıştır;
Gerçeği açık bir biçimde tanımlamak ve belirlemek, açmaz ya da çelişkiyi tanımlamak
ve durumla ilgili değerleri belirlemek, sorunla ilgili tarafları belirlemek,
akla uygun çözümü saptamak ve karar verilen çözümün olası sonuçlarını
belirlemek. (2)
ETİK – AHLAK – HUKUK İLİŞKİSİ
Yasal olmayan
bazı davranışlar etiğe aykırı olmayabilir. Örneğin hız yapmak yasal değildir
ama etik açıdan bir sorun yoktur.
Etiğe aykırı kimi
davranışlar yasalara aykırı olmayabilir. Örneğin yalan söylemek etiğe aykırıdır
ama hukuksal açıdan bir yaptırımı yoktur.
Yasalar etiğe ve
ahlaka aykırı olabilir. Örneğin 1800’lerde ABD’de köleliğe verilen izinler.
ETİK KURAMLARI
1.
Betimleyici Etik: Ahlaki inançlarımızla ilgili
sosyolojik ya da psikolojik olguları ifade eder. Bu etik anlayışı norm
bildirmek ya da kural koymak yerine sadece insan eylemini gözlemleyerek
eylemlerin sonuçlarını betimler.
2.
Normatif Etik: Normatif etik doğru/yanlış nedir?
İyi/kötü nedir? Nasıl davranmalıyım? Gibi sorulara etik ilkeler ve ahlak
kurallarıyla yanıt arayan kuramdır.
·
Teolojik Etik: Bir eylemin ahlaki doğruluğu
amaçlanan sonuçları tarafından belirlenir.
Faydacılık: Her bireyin nihai amacının mutluluğa ulaşmak olduğunu
varsayar.
·
Deontolojik Etik: Bir eylemin ahlaki doğruluğu
eylemin temelindeki niyet ve sorumluluk tarafından belirlenir.
Eşitlik, adalet ölçütleri önemlidir.
3.
Meta Etik: Etik anabilim dalının etik
özelliklerinin, anlatım ve bildirimlerinin, tutumlarının ve yargılarının
doğasını anlamak, arayıp bulmak ve ortaya çıkarmak maksadıyla uğraşan koludur.
4.
Uygulamalı Etik: Belli özel alanlarda ortaya
çıkan etik sorunların tartışılması için kriterler yaratma ve bu özel alanlarda
bu kriterlerin insan davranışlarda uygulanması ile ilgilidir. Bilişim etiği,
tıp etiği, hukuk eğiti gibi.
BİLİŞİM ETİĞİ
Bilgisayar
dünyası içindeki insanların davranışlarını inceleyen felsefe dalıdır. Bilişim etiği,
bilgi işlemcilerin meslek yaşantılardaki ve sosyal yaşantılardaki davranış
biçimlerine ilişkin olarak karar vermeleri ile ilgili felsefenin dalıdır. Bilişim
etiği konusunda hackerlik, dosya paylaşımı, internetin demokratik olup
olmaması, lisanslar sıklıkla tartışılan konulardır.
TARİHÇE
·
1950 Nobert Wiener – “The Human Use of Huma
Beigns”
·
1968 Donn Parker – “Rules of Ethics in Information
Processing”
·
1976 Joseph Weinzebaum
·
1976 Walter Manner – Tıp Etiği + Bilgisayar =
Bilgisayar Etiği
·
1978 Terrelli Word Bynum – 1985 Makale Yarışması
·
1985 James Moor
·
1999 Lucano – Information Ethics – Insesphere
·
2005 World Information Summit, Tunusia (ICANN -İnternet
Protokolü)
BİLİŞİM ETİĞİNİN GELECEĞİNE YÖNELİK HİPOTEZLER
a)
1995 Garniak Hipotezi
Bilgisayar etiği uygulamalı bir etik
alanından çıkıp, kendi etik alanını oluşturacaktır.
b)
1999 Johnson Hipotezi
Genel etik kuralları bilgisayar teknolojisi
sorunlarına uygulanacaktır.
BİLGİSAYAR ÇAĞININ ETİK SORUNLARINI MASON 4 ANA BAŞLIKTA
TOPLAMIŞTIR;
1.
Privacy(Gizlilik)
2.
Accuracy(Doğruluk)
3.
Property(Fikri Mülkiyet)
4.
Accesibility(Erişilebilirlik)
GİZLİLİK
Genel yaşam
alanı, bireyin herkesle paylaşabileceği kamuya açık yaşam alanıdır.
Bilişim çağının etik sorunlarını tartıştığı makalesinde
Richard Mason, özel hayatların gizliliğini tehdit eden iki gücün olduğunu
söyler. Bunlardan birincisi gözetleme, iletişim, hesaplama, depolama ve bilgiyi
sorgulama kapasitelerindeki genişlemeyle birlikte bilişim teknolojilerinde
kaydedilen gelişmedir. Sinsi bir tehdit olan ikincisi ise karar verme süreçleri
için bilginin gittikçe daha da çok artan değeridir. (3)
Veri Madenciliği: Büyük veri yığınları içerisindeki ham
verileri anlamlı hale dönüştürmek ve kullanılabilir veriler ortaya çıkarma
işlemidir.
Gizliliğin İhlal Edildiği Durumlar
·
Yolsuzluk ses kayıtları
·
Wikileaks belgeleri
·
Kimlik bilgilerinin hırsızlığı
·
Mesaj ve e-posta yağmuru
·
Mail order sistemi
·
Sosyal medya hesaplarının çalınması
·
Sahte hesap açma
·
Uygulamaların erişim izni
·
Video ve fotoğrafların farklı amaçlarla
kullanılması
DOĞRULUK
Bilişim toplumunun temelinde bulunan
nitelik ve olanak; bilgiye kısa zamanda kolaylıkla ulaşabilmek, bu bilgiyi
kullanabilmek, bu bilgiyi başka bilgilerle birleştirip yeni bilgiler
üretebilmek, bilgiyi dağıtabilmek ve saklayabilmektir. İnsanlar bu bilgilere
göre karar verirler. Ancak, bilişim teknolojilerinin sağladığı en önemli kaynak
olan bilgi, doğru olmayabilir.
Bilgi doğru ise ve kişiyle/konuyla
ilgili ise güçtür. Yanlış bilgi kişilere yetki dağıtmadığı gibi, insanların
içinde boğulmasına neden olur.
Richard O. Mason’ göre; yanlış bilginin,
özellikle ilgili tarafa güç ve yetki kazandırması durumunda, insanların
yaşamlarını kirletici, zarar verici boyutu vardır. Mason günümüzde bireyler ve
yaptıkları ile ilgili çok fazla bilgi üretilmesinin bu bilginin yanlış olma
üzerindeki etkisini de arttırdığına dikkat çeker. (4)
Sosyal medya aracılığıyla bir bilgiye
ulaşıldığında kontrol edilmesi gereken 4 unsur vardır;
-Köken
-Kaynak
-Tarih
-Yer
FİKRİ MÜLKİYET
Bireylerin ürettiği ve sahip olduğu her türlü düşünsel ürün
fikri mülkiyettir. Fikri mülkiyet haklarına yönelik soruların, toplum olarak
karşı karşıya kaldığımız en karmaşık meseleler olduğunu söyleyen Mason, bu
haklarla ilgili önemli ekonomik ve etik kaygılar olduğunu belirtir. Mason,
herhangi bir bilgi parçasının başlangıçta yüksek maliyetle üretildiğini, bir
kez üretildikten sonra tekrar üretiminin ve başkalarıyla paylaşımının
kolaylıkla yapılabildiğini, fiziksel varlığı olan ürünlerden farklı olarak,
başkalarına iletilebildiğini, korumanın zor ve hatta başka kişilerin bu bilgiyi
kullanması halinde uygun bedeli almanın güç olabildiğini açıklar.
Fikri Mülkiyet;
Bilgi kime aittir?
Bilginin değişimi için gereken ücret nedir?
Bilgi iletişiminin sağlandığı kanallar kime aittir?
Ayrılan bu kaynaklara nasıl erişilebilir? Sorularına yanıt arar.
Fikri mülkiyete
ilişkin yaşanan sorunun başka bir boyutu, bu hakkın bazı üreticiler tarafından adil
olmayan ölçülerde yüksek bedeller talep edilerek bu ürünlere gereksinim duyan
geniş kitlelerin kullanımının olanaksız hale getirilmesidir.
ERİŞİLEBİLİRLİK
Erişim,
bireylerin bilgisayarlardaki bilgilere ulaşmaları ile ilgilidir. Erişim, aynı zamanda
şahsi ve gizli verilere yetkisiz erişimi engellemek için geliştirilen önlemleri
de içerir.
Dijital ortamdaki
bilgiye erişim olanağı nasıl sağlanmalıdır. Kullanılan teknolojiler hakkında
bireylerin ne düzeyde becerilere sahip olması gerekmektedir? Sorularına cevap
arar.
Sayısal Uçurum: Bilişim teknolojilerine erişme, kullanma ve
faydalanma yönünde birey ve toplumlar arasında oluşan eşitsizlik sayısal uçurum
terimiyle ifade edilmektedir. Bu eşitsizliğe önemli ölçüde gelir farklılığı
neden olurken, cinsiyet farklılığı ya da bu teknolojiyi kullanmayı bilmeme de
sayısal uçurum nedenleri arasında yer almaktadır. Bu sebepten dolayı bireylerin
dijital okur-yazar olmaları önemlidir.
Dijital Okur-Yazarlık: Etkili iletişim, ekiple çalışabilme,
dijital içeriği yorumlayabilme, teknolojiyi kullanabilme, geçerliliğini
değerlendirme ve araştırma yapabilme yeteneğidir.
KAYNAKÇA
- Annemarie Pieper; Etiğe Giriş, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999 Türkçesi: Veysel Atayman-Gönül Sezer S.22
- Ernest A. Kallmann - John P. Grillo; a.g.y. S.34
- Richard Mason; a.g.y. S.47,48
- Richard Mason; a.g.y. S.51
Yorumlar
Yorum Gönder